Du er her

Erhvervsskolen Søbæk

Erhvervsskolen Søbæk er et skole- og dagbeskæftigelsestilbud med plads til kloge hænder og gode hoveder.

Erhvervsskolen tilbyder skræddersyede muligheder til børn og unge, der har brug for en anden tilgang end den de kender fra det almindelige skolemiljø.

Vi kalder det kloge hænder og gode hoveder.

Vi er meget optagede af at give vores elever meningsfulde og troværdige relationer, og hermed en følelse af at høre til. Vi træner og understøtter eleverne håndværksfagligt og socialt, så de kan begå sig på uddannelser og/eller på arbejdsmarkedet.
 

Fakta om Erhvervsskolen

  • 7. -10. klasse
  • STU-elever (tæt samarbejde med jobcenter vedr. jobafklaring)
  • EMU-forløb efter loven om aktiv beskæftigelsesindsats
  • Fra 8. klasse tilbydes begrænset fagrække efter § 33.4
  • Beskyttet værksted og aktivitetstilbud efter Servicelovens § 104
  • Antal pladser: 30

Håndværk er i centrum, og vi har værksteder inden for auto, tømrer, snedker, murer, gartner og smed.

Erhvervsskolens elever

Eleverne på Erhvervsskolen er elever med faglig og social nedsat kognitiv funktionsevne, men som er praktisk motiveret, hvilket betyder, at vi på Erhvervsskolen arbejder med udgangspunkt i praksisfaglighed. Der er plads til både de introverte og ekstroverte elever, herunder elever med:

  • ADHD, ADD, autisme og andre udviklingsforstyrrelser
  • Tilknytningsvanskeligheder
  • Andre psykiatriske diagnoser

Kognitivt er eleverne testet til at ligge inden for eller lige under normalområdet.

Tilgang

Der arbejdes overordnet med afsæt i en udviklingspsykologisk, systemisk og narrativ forståelsesramme med fokus på en mentaliserende og anerkendende tilgang.

Det daglige fokus er på omsætning til konkret pædagogisk praksis i fht. det enkelte barn, hvilket bl.a. afspejles i en konkret meddelelsesbog. Undervisning og dagbehandling differentieres og tilpasses den enkelte elev og bygger på succes og lysten til at udnytte sit potentiale.

Lokation og rammer

På Erhvervsskolen har vi et stærkt erhvervsrettet fokus, og samarbejder med både små og større arbejdsgivere om at skabe konkrete arbejdspladser til vores elever - med det formål, at eleverne kan blive selvforsørgende.
Vi har alle håndværksdisciplinerne, auto, tømrer, snedker, murer, gartner og smed, samlet under samme tag, og vores værksteder er indrettet, så de mest muligt ligner almindelige værkstedsarbejdspladser. 
Værkstederne er adskilt, og dermed har vi mulighed for både at arbejde med eleverne individuelt og/eller i mindre grupper.

Vores undervisningslokaler er indrettet, så den enkelte elev har mulighed for at trække sig, hvis der er brug for fred og ro til fordybelse. En stor del af den boglige undervisning er integreret i de opgaver, som eleverne laver på værkstederne, og vi tror på kloge hænder og gode hoveder.

Skolen har egen idrætshal og spinning- og fitnesslokaler, som bruges i forbindelse med socialisering og motion.

Derudover har Erhvervsskolen i flere år været en del af Løkkefondens cykelprojekt. Hvert år samler skolen et hold af elever, der deltager i dette særlige projekt ledet af Erhvervsskolens garvede undervisere. Eleverne skal gennem måneders træning, hvor de afslutter med en cykeltur på 500 km over 5 dage i selskab med elever og voksne fra andre behandlingsskoler, samt Løkkefondens stifter Lars Løkke Rasmussen.

Undervisningen

Den almene del indeholder fag og emner om samfundsrelaterede forhold, husholdning, økonomi og det at skulle lære at klare sig selv. Du skal lære basal ansvarlighed som f.eks. at skulle stå op til tiden, planlægge hverdagen, holde orden, møde til tiden, stå til ansvar, handle ind, styre budgetter, betale regninger, udfylde jobansøgninger, forstå en lønseddel. Du skal lære at få din dagligdag til at fungere. Du skal opøves i at få sociale kompetencer, så du kan fungere i almene sammenhænge i et samfund, der af mange opleves som kompliceret. Du skal lære at skulle tage stilling og dermed ansvar for dit eget liv.

Den praktiske del indeholder alsidig spændende værkstedsundervisning på et eller flere af skolens mange værksteder og tilbud. I disse værksteder får du indsigt og kendskab til arbejdskultur og arbejdsmarkedsforhold. Du skal opøves i at tage rigtige beslutninger, lære at tage ansvar for dig selv og dine omgivelser. Du skal lære betydningen af at være en god kollega og forstå normer og regler.

I undervisningsdelen tilbydes du at opøve, genoptræne, repetere basale boglige færdigheder, såsom at læse, skrive, regne, sprog m.v. Du motiveres til undervisning i nødvendigt -men begrænset - omfang med henblik på at kunne basale færdigheder.