Du er her

STU - Den Røde Tråd

Den Røde Tråd er et aktivt og kreativt STU- og beskæftigelsestilbud med fokus på praktisk læring og udvikling.

På STU- og EMU-forløbene på Den Røde Tråd støtter vi eleverne i at tilegne sig viden og erfaringer i at være borger i vores samfund. Det gælder både på en arbejdsplads, på en uddannelse og i hverdagen som borger. Formålet er at opnå større selvstændighed, så eleven på sigt kan tilnyttes arbejdsmarkedet i det omfang, det er muligt.

I det beskyttede værksted og i aktivitetstilbuddet er formålet, at den enkelte elev gennem meningsfulde aktiviteter oplever at tilegne sig almene færdigheder. Det kan f.eks. være at få en normal døgnrytme, at kunne indgå i fællesskaber, og det at have ‘et arbejde’ og hermed et ansvar. Dette er med henblik på, at eleverne på denne måde opnår en øget livskvalitet.

Vi bruger hænderne og hovedet i alle former for indlæring. Den Røde Tråd arbejder i et kombineret praktisk og bogligt setup med mulighed for at udfolde kreativiteten i alle vores praktiske værksteder, der bl.a. udgør:

  • Køkken- og kantineproduktion
  • Krea, kunst og kultur
  • Grøn service
  • Orangeri

Fakta om Den Røde Tråd

  • STU-forløb
  • EMU-forløb efter loven om aktiv beskæftigelsesindsats
  • Beskyttet værksted og aktivitetstilbud efter Servicelovens § 104
  • Antal pladser: 15

Den Røde Tråds elever

På Den Røde Tråd er der plads til elever med en kognitiv udviklingsmæssig bredde, der spænder fra tidligt- og moderat til et mere alderssvarende udviklingstrin. Der er plads til både de introverte og sensitive, og til de mere ekstroverte og udadvendte, herunder unge og voksne med:

  • Autisme og andre udviklingsforstyrrelser
  • Tilknytningsvanskeligheder
  • Psykiatriske diagnoser

Tilgang

Der arbejdes overordnet med afsæt i en udviklingspsykologisk, systemisk og narrativ forståelsesramme med fokus på en mentaliserende og anerkendende tilgang. Vi arbejder dog eklektisk og tilpasser behandlingsforløb til den enkelte elev. Det daglige fokus er på omsætning til konkret pædagogisk praksis i fht. den enkelte, hvilket bl.a. afspejles i de konkrete handleplaner, der udarbejdes i samarbejde med eleven, sagsbehandler og andre relevante omsorgspersoner.

Lokation og rammer

Der er masser af plads på Den Røde Tråd - både indendørs og udendørs. Den Røde Tråd holder til i en gammel landsbyskole, der ligger lige overfor byens kirke. Skolen er hyggelig og hjemlig, og her dufter ofte af nybagt brød og kager, da Søbæks køkken, der laver mad til alle skolerne, er placeret her.

Udenfor har vi en urtehave, hvor vi planter blomster og krydderurter sammen med elever. Vi er kreative på Den Røde Tråd, og er meget optagede af, hvordan vi kan arbejde med genbrugsmaterialer, hvilket udmøntes i mange sjove projekter.

De mange lokaler og værksteder er indrettet, så eleverne kan inddeles efter deres kognitive funktionsniveau. Aktiviteterne og lokalerne samt værkstedernes indretning er afstemt elevens/borgerens kognitive formåen, og hermed give mulighed for at opnå succes med det de laver. Ligeledes giver de mange lokaler mulighed for at eleverne/borgerne deltager i både fælles aktiviteter og aktiviteter, der kræver ro til fordybelse.

Rammerne støtter op om at mindske udadreagerende adfærd gennem forudsigelighed og faste rutiner. Dette giver mulighed for at skærme elever, som i perioder kan have brug for dette.